Saturday, January 30, 2010

ADAB BERTANDANG..

                                      jamuan agong kripton-2007








ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH..

Semalam first time saya tengok forum hal ehwal Islam...best jugak rupenye..byk input dapat tapi tgk ahli panel jugak la..tajuk die ialah ADAB BERTANDANG...mksdnye adab masa kita nk menziarahi rumah orang lain laa...
Camni..ada masa masa tertentu yang kita tak boleh menziarahi orang lain di rumah mereka..
contohnye
1. waktu subuh..awal2 pagi..masa tu kan tuan rumah baru nak bangun tdo..kite plak tetiba tercangak kat dpan rumah die...mau tak kelam kabut dibuat tuan rumah nak kemas umah...nk berhidang lagi..ntah2 mandi pun belum..
2. waktu maghrib....masa ni adalah waktu di mana semua orang mula menutup pintu, tingkap, dan lain2 la yang patut ditutup...nk bersedia la utk solat maghrib...mungkin solat berjemaah..x kan la kite nk ganggu tuan rumah nk bersiap siap..tgh solat ke...ish3..x yah la dgt masa maghrib..
3. masa orang tgh makan....kite tau tuan rumah makan tengahari pukul 12 stgh..pstu kite bajet cantek je dari rumah kol 12 sbb nk pegi umah sana stgh jam je...dan dan masa kite sampai tuan rumah tgh makann..."assalamualaikum...tgh makan ke?'....tuan rumah: "ha ah..tgh makan laaa..."...kite: "haa..cantik la tu..langkah kanan la kami ye?"...itu bukan langkah kanan itu mengira langkah..dari rumah nk ke rumah orang ni dah bajet dh masa orang tgh makan...tuan rumah tu dah la masak sket je..susah susah...

Nak bertandang rumah orang lain ni jugak jangan la mengumpat pulak...datang rumah orang pstu ngumpat jiran sebelah...kite spatutnye menziarahi sbb nk tanya khabar...dah lama tak berjumpa ke...ni tak..dok ngumpat jiran..anak tu dok dengar je..die tak tau ape2..nnt bler anak main kat luar jiran sblh tanya.."boboi,..sape datang tu?...diorang buat ape?"...boboi: " kawan mak datang...diorang mengata mak cik laa"...kecoh jadinya nanti...

Bagi tuan rumah tu bler orang dah datang sambutla dgn senyuman..jangan muncung je sampai mulut ngan hidung bercantum...orang nk ziarah kite..seronok la..jangan lupa buatkan air atau hidangan utk tetamu kerana memuliakan tetamu adalah perkara wajib dalam Islam...jgn smpi tetamu dah nk balik baru ckp "maaf la ye..dok umah pakcik ni x de nk minum pulak"...memang la x de sbb tuan rumah x jemput..xkan tetamu nk pi dapur amik cawan bancuh sendiri..haru jadinya karang...oleh itu sendiri mau igt laaa...

Itu je yang dapat saya ingat..yang lain tu saya lupa2 sket...jadi..marilah kite sama2 menziarahi orang lain agar merapatkan hubungan silaturrahim tetapi dengan mengikut adab adab yang betul...

Friday, January 29, 2010

ASSALAMUALAIKUM... susah ke???


KEMPORI PENGAKAP 2008




.......................................................................
.......................................................................................

assalamualaikum warahmatullah...

Dalam post ini saya ingin menyuarakan pendapat saya mngenai budaya memberi salam dan sdikit adab2 yang perlu dijaga dalam memberi salam...salam ini merupakan satu doa kite 

kepada org lain dan juga sebaliknya...oleh itu kite perlu memberikan salam dgn bersungguh sungguh agar doa kite utk kesejahteraan orang yg kite memberi salam itu termakbul..

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH...itu merupakan salah satu contoh salam yang sempurna..apabila orang memberi salam kite spatutnya menjawab dgn lebih baik..contoh org 

memberi salam ASSALAMUALAIKUM...kite seharusnya menjawab dgn lbih baik iaitu WAALAIKUMSALAM WARAHMATULLAH...Kalau orang memberi salam 

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH..kite pula perlu menjawab WAALAIKUMSALAM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH...itulah yang di syariaatkan dalam Islam..

Tetapi dalam masyarakat yang serba mudah ini orang bagi salam pun ikut suka dia je..contohnye saya dgr sndiri la..SEMEKOM!!!!!..orang lagi satu ni sambut baik 

pulak...MELEKOMSALAM...ape tuh??...ade mksud ke perkataan tu??..buat rugi air liur je menjerit...ada yang main main pulak mcm ni...ASSALAMUALAIKUM...kom ape kombat, bat 

ape batman, man ape mentol, tol ape tolak, lak ape laksa...ape2 ntah.. kalau dalam SMS pulak mmg ringkas dibantainya..ASKUM...CIKOM...AKUM..SEKOM...macam2 ade..mereka tidak 

tahu ape mksd perkataan yang digunakan dan sekadar sia sia ia diucap..pada zaman para sahabat dahulu mereka berebut rebut memberi salam kepada orang lain kerana mereka ingin 

didoakan semula oleh mereka...tetapi pada zaman sekarang mereka lebih gemar menyebut "hai" atau "helo" berbanding memberi salam...kita kan org Islam..spatutnye kita ikutla ape yang diajar oleh Islam..supaya hidup kita lebih smpurna dan diberkati ALLAH..

Akhir kata saya ingin sampaikan suatu mesej...." perkataan "bye" adalah jarum sulit kristian yang bermaksud di bwh naungan paderi...dan jangan gunakan "ASKUM" kerana ia 

bermaksud "binatang" dalam bahasa ibarani(yahudi)..."SEMEKOM" bermaksud "celaka awak"..atau ape2 la melainkan assalamualaikum..marilah kite sama2 betulkan diri dari dosa yang tidak disengajakan...wallahu alam..



Thursday, January 28, 2010

Perempuan dan Muslimah..sama tapi tidak serupa



PEREMPUAN DAN MUSLIMAH SAMA TAPI TAK SERUPA

Perempuan...
apabila teruna memerhatikan dirimu,
Kau membalas renungan matanya,
Pabila teruna mendekati selangkah,
Kau datang berpuluh langkah,
Pabila teruna memujuk rayu,
Kau lemah dalam pangkuannya,
Pabila teruna memberi harapan,
Kau hanyut dalam angan langkah,


Muslimah....
                                                                                              
Pabila teruna memandang dikau,
Kau tunduk mengelak panah syaitan,
Pabila teruna mendekati selangkah,
Kau berundur beribu langkah,
Pabila teruna memujuk rayu,
Kau anggap itu kalimah iblis syaitan,
Pabila teruna menutur harapan indah,
Kau yakin janji-NYA lebih bahagia di sana....
kerana kau mengerti dan menyedari,
akan erti maruah peribadi sejati,
yang diselaputi iman yang hakiki,
yang tidak semudah itu.....

Hakikat Tudung...



                             


HAKIKAT TUDUNG....


Tudung hanyala sehelai kain...hakikat atau makna sebalik tudung yang perlu kita fahami...hakikat tudung adalah..

1. Perlindungan zahir dan batin

2. Lindungi mata dari kamu dari memandang lelaki yang bukan mahram

3. Lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia sia

4. Lazimi lidah dengan zikir kepada ALLAH

5. Lindungi telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudarat baik untuk dirimu mahupun masyarakat

6. Lindungi hidungmu dari mencium segala yang berbau busuk

7. Lindungi tanganmu dari berbuat sesuatu yang tidak senonoh

8. Lindungi kaki kamu dari melangkah ke tempat maksiat

9. Lindungi fikiran kamu berfikir perkara yang mengundang syaitan memperdayai nafsu kamu

10. Lindungi hati kamu dari sesuatu selain ALLAH..

Bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan menyinari hati kamu...itu lah hakikat tudung..bagi orang yang tidak mengetahui hakikattudung, mereka tetap akan berbuat maksiat malah lebih teruk daripada org yg tidak memakai tudung kerana tudung itu hanya kain biasa...renungkan lah..



HARI HARI KERJA..LALA LALA

Related Posts with Thumbnails