Saturday, January 30, 2010

ADAB BERTANDANG..

                                      jamuan agong kripton-2007








ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH..

Semalam first time saya tengok forum hal ehwal Islam...best jugak rupenye..byk input dapat tapi tgk ahli panel jugak la..tajuk die ialah ADAB BERTANDANG...mksdnye adab masa kita nk menziarahi rumah orang lain laa...
Camni..ada masa masa tertentu yang kita tak boleh menziarahi orang lain di rumah mereka..
contohnye
1. waktu subuh..awal2 pagi..masa tu kan tuan rumah baru nak bangun tdo..kite plak tetiba tercangak kat dpan rumah die...mau tak kelam kabut dibuat tuan rumah nak kemas umah...nk berhidang lagi..ntah2 mandi pun belum..
2. waktu maghrib....masa ni adalah waktu di mana semua orang mula menutup pintu, tingkap, dan lain2 la yang patut ditutup...nk bersedia la utk solat maghrib...mungkin solat berjemaah..x kan la kite nk ganggu tuan rumah nk bersiap siap..tgh solat ke...ish3..x yah la dgt masa maghrib..
3. masa orang tgh makan....kite tau tuan rumah makan tengahari pukul 12 stgh..pstu kite bajet cantek je dari rumah kol 12 sbb nk pegi umah sana stgh jam je...dan dan masa kite sampai tuan rumah tgh makann..."assalamualaikum...tgh makan ke?'....tuan rumah: "ha ah..tgh makan laaa..."...kite: "haa..cantik la tu..langkah kanan la kami ye?"...itu bukan langkah kanan itu mengira langkah..dari rumah nk ke rumah orang ni dah bajet dh masa orang tgh makan...tuan rumah tu dah la masak sket je..susah susah...

Nak bertandang rumah orang lain ni jugak jangan la mengumpat pulak...datang rumah orang pstu ngumpat jiran sebelah...kite spatutnye menziarahi sbb nk tanya khabar...dah lama tak berjumpa ke...ni tak..dok ngumpat jiran..anak tu dok dengar je..die tak tau ape2..nnt bler anak main kat luar jiran sblh tanya.."boboi,..sape datang tu?...diorang buat ape?"...boboi: " kawan mak datang...diorang mengata mak cik laa"...kecoh jadinya nanti...

Bagi tuan rumah tu bler orang dah datang sambutla dgn senyuman..jangan muncung je sampai mulut ngan hidung bercantum...orang nk ziarah kite..seronok la..jangan lupa buatkan air atau hidangan utk tetamu kerana memuliakan tetamu adalah perkara wajib dalam Islam...jgn smpi tetamu dah nk balik baru ckp "maaf la ye..dok umah pakcik ni x de nk minum pulak"...memang la x de sbb tuan rumah x jemput..xkan tetamu nk pi dapur amik cawan bancuh sendiri..haru jadinya karang...oleh itu sendiri mau igt laaa...

Itu je yang dapat saya ingat..yang lain tu saya lupa2 sket...jadi..marilah kite sama2 menziarahi orang lain agar merapatkan hubungan silaturrahim tetapi dengan mengikut adab adab yang betul...

0 comments:

HARI HARI KERJA..LALA LALA

Related Posts with Thumbnails